Minority Report (2002)

Minority Report (2002)                                                   *****/*****

Regizor: Steven Spielberg                                                                                                  Cu: Tom Cruise, Colin Farell, Max von Sydow                                                                 Gen: SF / Acțiune / Crimă / Thriller / Dramă                                                                            Durată: 145 minute                                                                                                         Aspect ratio: 2.35:1                                                                                                                 Scenariu: Phillip K. Dick (original), Scott Frank (adaptat)                                            Nominalizat la Oscar

VEZI TRAILER AICI!

Trăim Într-o perioadă în care filmele cred că trebuie să aleagă între acțiune și idei. Ei bine, am fost plăcut surprins să aflu că Minority Report-ul lui Spielberg nu a făcut niciun fel de compromisuri în ceea ce privește această dilmă. Da, oameni buni, se poate să ai și efecte speciale de excepție, și un scenariu de invidia. Cele două nu se exclud una pe cealaltă. Eu unul sunt sătul de filmele pline de CGI, lipsite de orice fel de farmec, care vin pe bandă rulantă ca jucăriile chinezești pe linia de asamblare.

Dacă mă întrebați pe mine, Minority Report este una dintre cele mai bune creații cinematografice ale secoului XXI, și asta pentru că te provoacă să gândești în loc să te îndobitocească.

Găsim aici un regizor aflat în cea mai bună formă, Steven Spielberg, care lucrează cu un star, Tom Cruise, unul dintre puținii actori capabili să genereze emoții complexe chiar și atunci când interpretează un erou.

Roger Ebert, Chicago Sun-Times

Pentru cei dintre voi care cred că totul ar trebui să poarte o anumită etichetă, să spunem că Minority Report este în principal un science-fiction modern (nici nu se putea altfel, din moment ce filmul lui Spielberg are la bază o nuvelă scrisă de autorul american Phillip K. Dick, ale cărui cuvinte au dat naștere la numeroase alte capodopere științifico-fantastice, precum Blade Runner sau Total Recall). Putem însă, foarte bine, să privim Minority Report ca un mix de genuri al naibii de reușit; o peliculă care, garantat, te va ține cu ochii lipiți de ecran de la început și până la final.

Știu. Probabil vă întrebați: de ce este Minority Report un film captivant? Ei bine, motivul este cât se poate de simplu. Filmul lui Spielberg are o calitate destul de rar întâlnită, mai ales la producțiile din ziua de azi, și anume că are câte ceva pentru fiecare. Altfel spus, acest science-fiction nu se rezumă doar la efecte speciale, de altfel, unele remarcabile, ci își propune mai mult.

Fanii filmelor de acțiune vor avea destule motive de bucurie, din moment ce secvențele dinamice din Minority Report (urmăriri, schimburi de focuri ș.a.) fac rețeta ideală a unui blockbuster de vară spectaculos. Recompensele sunt char mai bogate pentru cei care vor să-și dezmorțească neuronii pentru a se lăsa pătrunși de misterele pe care acest film le propune. Spre deosebire de alte producții asemănătoare care strălucesc la capitolul vizual, dar decepționează crunt la cel narativ, Minority Report este un film cu inima în locul potrivit. Focusul camerei de filmat este centrat mereu pe ceea ce contează, adică pe poveste și, în mod implicit, pe personajele care îi dau viață. Într-un timp în care majoritatea filmelor aleg să “păcălească” publicul prin grafica generată pe calculator și mai puțin prin scenariu, pelicula lui Spielberg ne arată că pot exista și excepții. Efectele speciale trebuie să susțină plot-ul și nicidecum să îl treacă pe planul doi, iar Minority Report respectă cu strictețe această regulă nescrisă.

Poate cea mai importantă caracterisitcă a acestui film este că oferă câte ceva tuturor. Fanii filmelor de acțiune vor avea destul motive de bucurie, întrucât scenele de urmăriri, împușcături și lupte fac rețeta perfectă pentru un blockbuster reușit. Există chiar mai multe recompense pentru cei care vor mai mult de la un film, pentru cei care își mai folosesc materia cenușie din când în când și se lasă pătrunși de întrebările și paradoxurile pe care le generează Minority Report. Este predestinație sau liberul arbitru, ne decidem singuri viitorul sau soarta ne este deja pecetluită?